Trænger du også til noget nyt at bruge din fritid på? Så skulle du måske prøve at gå til sejlads. Rigtig mange mennesker prøver alt lige fra fodbold, til jagt, til hækling, uden at finde noget som rigtigt passer til dem. Så er det godt, at der også er nogle uortodokse muligheder, og det kan være, at det er en sejlklub, du har brug for. Her lærer du at sejle sammen med mange andre engagerede mennesker, som står klar til at hjælpe dig i gang. Bonnerup Sejlklub er altid klar på at indvie andre i sejlkunstens glæder.

Sejlads

At sejle er at leve

Enhver der har prøvet at sejle ved, at der ikke er meget der slår den oplevelse. At være ude på havet eller at drøne ned ad en flod er noget, man ikke får nogle andre steder. Som medlem af en sejlklub får du mulighed for at prøve det så mange gange du vil, og du får tilmed selv kontrol over sejladsen. Når først du lærer alle fiduserne og mekanismerne ved sejlads, får du en meget større forståelse og respekt for kunsten at sejle, og så kan en fritidshobby let udvikle sig til en lettere besættelse. Når først man har prøvet fornemmelsen af at mærke vinden og den friske havluft, når man suser ud over vandet, glemmer man det aldrig igen.

Det er vigtigt med det rigtige udstyr

Der er selvfølgelig meget udstyr, man får brug for, hvis man skal gå til sejlads. Det gælder især, hvis man en dag vil købe sin egen båd. Det er nemlig ekstremt vigtigt, at produkterne er af god kvalitet, da man let kan få store problemer. Skader på båden som resultat af dårlige motordele kan blive en dyr omgang, men konsekvenserne for dig selv kan blive endnu værre. Med den fart, mange sejler med, er det let at komme til skade hvis noget skulle gå galt.

Sejlads

Sørg derfor for, at sikkerheden er helt i top. Det betyder køb af redningssæt, redningskranse, reb og stiger. En nødpistol kan også være en god idé, hvis den skulle gå helt galt, samt en VHF radio, så du kan kontakte søvagten. Sørg desuden for at have et velfungerende Navigationssystem, så du ikke farer vild – og særligt så du ikke løber på grund, fordi du havde fejlvurderet dybden.

Kom væk fra civilisationen og nyd naturen

Det, der virkelig adskiller sejlads fra andre hobbyer, er hvor langt væk man kommer fra hverdagens travlhed og stress. Ude midt på en sø, med vinden i håret og frisk havduft i næsen er det let at lade bekymringerne om gæld, forpligtelser og problemer fordampe. Enhver har brug for at koble af en gang imellem, og her er der ikke noget mere effektivt end fysisk at tage væk fra det hele. På en sejlbåd skal man være konstant opmærksom på at styre båden, så man får slet ikke overskud til at tænke på ens dagligdags problemer. Tøv derfor ikke, men kontakt Bønnerup Sejlklub allerede i dag, så kan du se, om der gemmer sig en lystsejler i dig.

Artiklen er udtryk for skribentens egen holdning og er ikke redaktionelt indhold.