Danmark er en nation af søfarere og sejlere. Vi er omgivet af vand, og har måttet lære at leve med det på godt og ondt. Med flere årtusinders erfaring med at bygge sødygtige skibe, er vi også nogle af verdens bedste skibsbyggere. De store værfter er for længst flyttet til Asien. Men Danmark har stadig bådebyggere i verdensklasse. De designer nogle af verdens bedste sejlbåde, fra optimistjoller til ocean racere.

At sejle bliver hurtigt til en lidenskab. Det er underordnet, om det er en jolle eller en 100 år gammel gaffelskonnert. At sejle er at leve.

Og vi sejler også mere end nogensinde. Mange børn starter i sejlklubben allerede før de starter i skole. Næsten hver eneste kystby har sin sejlklub. Og kystbyer er der bestemt ingen mangel på i Danmark. Klubberne tiltrækker naturligvis også folk der bor lidt væk fra kysten.

Det kan godt stramme økonomien

Desværre er det ikke ligefrem en billig hobby. En båd er ikke billig. Mange køber derfor en båd på andelsbasis. Det giver godt mening, fordi de færreste kan udnytte en båd til fylde. Nogle bådejere ender også med en båd, mere eller mindre til pynt. De drikker kaffe om bord når solen skinner i weekenden, men kommer sjældent ud af havnen.

pung

Anskaffelsesprisen er langt fra den eneste udgift. En båd kræver en del vedligeholdelse. Elementerne slider på materialerne. Skroget skal jævnligt renses for bevoksning. Værst er det med træbåde. Men til gengæld er træbåde meget fleksible. En træbåd kan altid repareres. Den kan endda helt fornyes, noget som ikke kan lade sig gøre med en glasfiber båd. En stålbåd kan du i princip også forny. Men det kræver svejsning og så skal alt brandbart først fjernes.

Det koster også at have båden liggende, og der er også afgifter og forsikringer. Så dejligt som det er at sejle, billigt er det bestemt ikke.

Hvordan kan du få råd så dyr en hobby?

Først og fremmest, behøver du ikke nødvendigvis eje en båd for at kunne sejle. Meld dig ind i en sejlklub. Så finder du venner som du kan sejle med for en andel i udgifterne. Mange sejlklubber har også både, som medlemmerne billigt kan leje.

Eller læs her hvordan du kan forbedre din privatøkonomi med hjælp af et forbrugslån. Forbrugslån er meget nemme at få, og de er meget populære. Med et forbrugslån er det helt op til dig, hvad du vil bruge pengene til. Der er også nye love vedr. forbrugslån på vej, som vil gøre dem billigere. Der kan være store forskelle mellem de mange lånetilbud. Derfor er det vigtigt at du ser dig godt om. Der findes faktisk rigtig gode forbrugslån med renter som ikke er højere end banklån. Det gælder bare om at finde dem.